BLOG

Aan de slag met jouw erfgoed

Een archief aanpakken wordt zelden als prioriteit gezien. Vaak wacht een organisatie tot ze 50 of 100 jaar bestaat. Nochtans heeft erfgoed heel wat te bieden. Het vertelt je meer over de identiteit van je organisatie en je kan het bovendien inzetten in marketingcampagnes.

Wacht niet tot je iets te vieren hebt, begin nu!

1. Haal je archief van onder het stof

Inventariseer je archief. Als je geluk hebt, is alles mooi bijgehouden. Maar de realiteit is vaak minder rooskleurig. Het archief is in de loop der tijd versnipperd geraakt of er ontbreken zaken. Ga ten rade bij verschillende mensen binnen en buiten de organisatie die je kunnen helpen in de zoektocht. Zo kan je bijvoorbeeld aankloppen bij oud-werknemers.

2. Bescherm je archief

Het digitaliseren van je archief is een klus die niet zomaar op een dag geklaard is, maar die het zeker en vast waard is! Door je archief te digitaliseren bescherm je belangrijke kwetsbare stukken tegen veroudering, diefstal, brand- of waterschade. Deze back-up kan bovendien eenvoudig omgezet worden tot een modulair systeem dat eenvoudige en snelle opvraging van de stukken mogelijk maakt. Benieuwd welke voordelen een opgeschoond archief nog heeft? We hebben ze voor jou opgesomd in een blogpost.

"Een bedrijf dat zijn wortels heeft in die goeie oude tijd & bovendien de tand des tijd heeft doorstaan, moet wel een sterk en te vertrouwen merk zijn"

Erfgoed charmeert én is een deel van je bedrijfsidentiteit. Het is een stukje geschiedenis dat niet verloren mag gaan en daarenboven in te zetten is in marketingcampagnes.

Heritage branding is een manier om aan krachtige marketing te doen. Een bedrijf dat zijn wortels heeft in die goeie oude tijd & bovendien de tand des tijd heeft doorstaan, moet wel een sterk en te vertrouwen merk zijn.

3. Ga op zoek naar persoonlijke verhalen

Vul je erfgoed aan met persoonlijke verhalen. Ga op zoek naar werknemers die je meer kunnen vertellen over belangrijke gebeurtenissen in de geschiedenis van de organisatie. Je kan deze sleutelfiguren filmen tijdens een interview en fragmenten hiervan gebruiken om je erfgoed te ontsluiten.

4. Pak uit met je erfgoed

Nadat je het archief hebt verzameld en gedigitaliseerd, kan je deze ontsluiten naar klanten, prospecten of werknemers. Zo kan je bijvoorbeeld een virtueel museum opzetten in de vorm van een online publicatie of kan je ter gelegenheid van een jubileum uitpakken met een persoonlijk relatiegeschenk in de vorm van een luxe fotoboek.

5. Keep up the good work

Denk ook na hoe jullie in de toekomst verder jullie archief willen organiseren. Duid binnen de organisatie een verantwoordelijke aan die zorg draagt voor jullie verleden. En onthoud dat documenten, affiches, beeldmateriaal, persberichten... van vandaag binnenkort ook erfgoed zijn.

1. Haal je archief van onder het stof

Inventariseer je archief. Als je geluk hebt, is alles mooi bijgehouden. Maar de realiteit is vaak minder rooskleurig. Het archief is in de loop der tijd versnipperd geraakt of er ontbreken zaken. Ga ten rade bij verschillende mensen binnen en buiten de organisatie die je kunnen helpen in de zoektocht. Zo kan je bijvoorbeeld aankloppen bij oud-werknemers.

2. Bescherm je archief

Het digitaliseren van je archief is een klus die niet zomaar op een dag geklaard is, maar die het zeker en vast waard is! Door je archief te digitaliseren bescherm je belangrijke kwetsbare stukken tegen veroudering, diefstal, brand- of waterschade. Deze back-up kan bovendien eenvoudig omgezet worden tot een modulair systeem dat eenvoudige en snelle opvraging van de stukken mogelijk maakt. Benieuwd welke voordelen een opgeschoond archief nog heeft? We hebben ze voor jou opgesomd in een blogpost.

"Een bedrijf dat zijn wortels heeft in die goeie oude tijd & bovendien de tand des tijd heeft doorstaan, moet wel een sterk en te vertrouwen merk zijn"

Erfgoed charmeert én is een deel van je bedrijfsidentiteit. Het is een stukje geschiedenis dat niet verloren mag gaan en daarenboven in te zetten is in marketingcampagnes.

Heritage branding is een manier om aan krachtige marketing te doen. Een bedrijf dat zijn wortels heeft in die goeie oude tijd & bovendien de tand des tijd heeft doorstaan, moet wel een sterk en te vertrouwen merk zijn.

3. Ga op zoek naar persoonlijke verhalen

Vul je erfgoed aan met persoonlijke verhalen. Ga op zoek naar werknemers die je meer kunnen vertellen over belangrijke gebeurtenissen in de geschiedenis van de organisatie. Je kan deze sleutelfiguren filmen tijdens een interview en fragmenten hiervan gebruiken om je erfgoed te ontsluiten.

4. Pak uit met je erfgoed

Nadat je het archief hebt verzameld en gedigitaliseerd, kan je deze ontsluiten naar klanten, prospecten of werknemers. Zo kan je bijvoorbeeld een virtueel museum opzetten in de vorm van een online publicatie of kan je ter gelegenheid van een jubileum uitpakken met een persoonlijk relatiegeschenk in de vorm van een luxe fotoboek.

5. Keep up the good work

Denk ook na hoe jullie in de toekomst verder jullie archief willen organiseren. Duid binnen de organisatie een verantwoordelijke aan die zorg draagt voor jullie verleden. En onthoud dat documenten, affiches, beeldmateriaal, persberichten... van vandaag binnenkort ook erfgoed zijn.

Hulp nodig bij het organiseren, digitaliseren en ontsluiten van erfgoed?

We luisteren graag naar je.

Vul hier vrijblijvend je gegevens in en we nemen spoedig contact met je op.

Nieuwsbrieven ontvangen?

Hulp nodig bij het organiseren, digitaliseren en ontsluiten van erfgoed?

We luisteren graag naar je.

Vul hier vrijblijvend je gegevens in en we nemen spoedig contact met je op.

Nieuwsbrieven ontvangen?

Vanden Broele Productions

Lieven Bauwensstraat 33, 8000 Brugge

https://productions.vandenbroele.be/